Edycja 39
Plakat promujący 39. edycję
39. edycja Konkursu im. Marii Dokowicz przypada w setną rocznicę powstania Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (1919) oraz w 90 rocznicę otwarcia Państwowej Wystawy Krajowej (PeWuKa) na Międzynarodowych Targach Poznańskich (1929).
Wstęp
Miejsce:
Pawilon 10, Międzynarodowe Targi Poznańskie (wejście przez Wschodnią Bramę)
Poznan International Fair (MTP), pavilion 10 (East Gate entrance)
Wernisaż:
18.11.2019, godz. 18:00
opening: 18th November 2019, 18:00
Wystawa:
18–24.11.2019, godziny otwarcia wystawy: 12:00–18:00
exhibition open from 18th until 24th November 2019, 12:00-18:00
Fundatorzy nagród:
Nagrody specjalne ufundowane przez:
– Prezydenta Miasta Poznania,
– Contemporary Lynx,
– SONY Europe B.V.
– Czas Kultury,
– TENTE,
– Wimed,
– Mercedes–Benz Duda–Cars,
– BMW Smorawiński,
– CLIP,
– Architektura & Biznes,
– Magazyn Kraft,
– Notes Na 6 Tygodni,
– Solar Company S.A.,
– UWI Inwestycje S.A.
Kurator:
Maciej Kurak
„Kształt rzeczywistości zależy od naszej aktywności.”
Joseph Beuys
Obszary sztuki to tegoroczne hasło wystawy pokonkursowej im. Marii Dokowicz, które łączy wiele dziedzin aktywności twórczej: praktykę artystyczną, teorię sztuki, projektowanie oraz społeczny aktywizm – wartości przenikające się nawzajem, których cech tożsamych związanych z konkretną dyscypliną sztuki nie daje się łatwo rozpoznać. Powstają hybrydy, jak np. design krytyczny, który łączy sztuki projektowe ze sztuką zaangażowaną. Są też działania społeczne, które posiadają cechy designu lub innych dziedzin nauki m.in. ekonomii, polityki, socjologii. Rozpływanie się granic dyscyplin sztuki wzmacniane jest przez desygnaty współczesnej kultury, której główną wartością jest praktycyzm. [...]
Obszary sztuki
„Kształt rzeczywistości zależy od naszej aktywności.”
Joseph Beuys
Obszary sztuki to tegoroczne hasło wystawy pokonkursowej im. Marii Dokowicz, które łączy wiele dziedzin aktywności twórczej: praktykę artystyczną, teorię sztuki, projektowanie oraz społeczny aktywizm – wartości przenikające się nawzajem, których cech tożsamych związanych z konkretną dyscypliną sztuki nie daje się łatwo rozpoznać. Powstają hybrydy, jak np. design krytyczny, który łączy sztuki projektowe ze sztuką zaangażowaną. Są też działania społeczne, które posiadają cechy designu lub innych dziedzin nauki m.in. ekonomii, polityki, socjologii. Rozpływanie się granic dyscyplin sztuki wzmacniane jest przez desygnaty współczesnej kultury, której główną wartością jest praktycyzm. W tym prometejskim kontekście, aktywność ludzka sprowadzana jest często do użytkowych praktyk nastawionych na pomnażanie kapitału. „Liczy się wartość wymienna, nie zaś wartość prawdy”[1]. Konsekwencją tego typu podejścia jest zmniejszenie znaczenia nauk humanistycznych, metafizyki oraz intensyfikacja rynkowego sposobu funkcjonowania[2]. W tym kontekście myśli artystyczne i filozoficzne są społecznie akceptowane tylko wówczas, kiedy zachowują status quo. Pojęcie piękna definiowane jest w kategoriach tworzenia wizerunku opierającego się na aktualnych wzorcach kultury oraz powierzchownej charakterystyce i komentarzu. Ponadto „współczesne oddziaływanie kultury ma w sobie coś głęboko fachowego: pisarze piszą dla pisarzy, malarze malują dla malarzy”[3]. Tego typu elitarność i branżowość ogranicza komunikatywność przekazu, co z pewnością hamuje rozwój nowych koncepcji i inicjatyw. Duży wpływ na zmiany ma przede wszystkim postawa afirmująca lub kontestująca, która zachowuje autonomię i heterogeniczność, akcentując tym samym wyjątkowość sztuki i jej wartość kulturową. W ten sposób tworzy się przestrzeń doświadczeń, która pozwala na aktywne uczestnictwo. Podobnie jak awangarda artystyczna, przygotowuje grunt pod nowe myśli, silnie wpływając na całokształt wizerunku. Działania awangardy (zazwyczaj nieakceptowane przez społeczeństwo, gdyż konstruowane na podstawie utopijnych idei), przypominają współczesną twórczość aktywującą postawy będące w kontrze do obecnych standardów zachowań i schematów myślenia. Obecnie wartościowa rola sztuki należy do sfery, która zazwyczaj anektuje myślowe przestrzenie łamiąc zastane normy. Tymczasem, niejednokrotnie twórczość traktowana jest jako sposób pobieżnej analizy treści lub jako marginalna, bezwartościowa aktywność. W kontekście niedopasowania, odrzucenia sztuka stoi w opozycji do głównego nurtu i zazwyczaj wtedy w pełni się realizuje.
Twórcze poszukiwania i eksperymenty poparte umiejętnością krytycznej analizy zjawisk kultury stanowią istotną wartość w stuletniej historii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Również dzisiaj na 39. edycji Konkursu im. Marii Dokowicz ujawniają się wśród uczestników postawy, które przekraczają granice konwencjonalności.
Dokonania sztuki XX wieku (awangarda, przełomy myślowe i przedstawieniowe) spowodowały, że często trudno jest odróżnić sztukę od życia. Zwykłe, codzienne przedmioty stają się dziełami sztuki, albo odwrotnie to sztuka wpisuje się w inne dziedziny życia (społeczne, naukowe, polityczne). Istnieje również możliwość otwartej krytyki pozwalająca wytworom sztuki kuratorskiej czyli: aranżacjom, opisom prac, konstektualizacjom idei na bycie formą wypowiedzi twórczej.
Po zakończeniu wystawy materiał/karton wykorzystany do zbudowania aranżacji będzie ponownie użyty do stworzenia budek/schronienia dla zwierząt. Projektantami aranżacji wystawy i pomysłodawcami jej recyklingu są Łukasz Spychaj i Marcin Smukowski, natomiast identyfikację wizualną wydarzenia wykonał Grzegorz Myćka.
[1] Herbert Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe,
Warszawa 1991.
[2]
https://www.newsweek.pl/ wiedza/nauka/studia-w-japonii-tokio-zamyka
-kierunki-humanistyczne/6ge0s9s,
dostęp: 15.11.2019
[3] George Lukacs, Kultura estetyczna [w] Pisma
krytyczno-teoretyczne Georga Lukasca 1908–1932, Instytut Kultury, str.157,
Warszawa 1994.
Nominowani
& Trojnara Maria,
Laureaci
Grand Prix otrzymali:
– w
dziedzinie artystycznej, Maja Michalska, za pracę
za pracę Pyra, Ryczka, Laczki, czyli PRL po poznańsku,
– w dziedzinie
projektowej, Joanna Wiernicka, za pracę
Rewitalizacja terenów dawnego PGR–u w Murzynowie – Kompleks Ceramiki i Rękodzieła
Artystycznego.
Wyróżnienia w dziedzinie artystycznej
otrzymały – nagrodą jest wystawa w jednej z Miejskich Galerii w 2020 roku:
– Józefina Kowalczyk, za pracę Poza
monadę,
– Adrianna Pulit, za pracę Choice.
Wyróżnienia w dziedzinie projektowej
otrzymały – nagrodą jest wystawa w jednej z Miejskich Galerii w 2020 roku:
– Roxana Goncerzewicz, za pracę
Projekt podręcznika do nauki języka migowego,
– Kamila Rudnicka, za pracę Miłość i jej struktura w
kontekście posiadania dziecka oraz problemów z płodnością i intymnością w związku.
Inseminacja w warunkach domowych.
Nagrody specjalne ufundowane przez
sponsorów:
– Prezydent Miasta Poznań – Marcin Krawczyk, za pracę Tożsamość,
–
Mercedes–Benz Duda-Cars – Agata Rosiecka,
Specjalistyczny pojazd do montażu i utrzymania oznakowania pionowego dróg. Projekt
koncepcyjno–funkcjonalny,
– BMW Smorawiński – Eliza
Lissewska, za pracę Projekt książki: R.M. Rilke, Pisma o sztuce–listy
i eseje,
– Contemporary Lynx – Weronika
Perłowska, za pracę Złość piękności szkodzi,
– Magazyn Kraft – Joanna Burek, za pracę Projekt koncepcyjny
rewitalizacji Jeżyc w Poznaniu. Zielona Rewolucja,
– Notes Na 6 Tygodni – Maria Dutkiewicz, za pracę Wrogowie wyobraźni,
– Architektura & Biznes – Justyna Bańbura, za
pracę Projekt zagospodarowania nabrzeży rzeki Bóbr na odcinku Nowogrodu
Bobrzańskiego,
– SONY Europe B.V. – Tomasz
Kowalczyk, za pracę W górę rzeki,
– CLIP – Justyna Bańbura, za pracę Projekt zagospodarowania
nabrzeży rzeki Bóbr na odcinku Nowogrodu Bobrzańskiego,
– Czas Kultury – Natalia Karczewska, za pracę Gorzki posmak zeszłych
mieszkań,
– TENTE – Kamila Wolska, za pracę
OFT siedzisko aktywne,
– Wimed – Agata
Rosiecka, za pracę Specjalistyczny pojazd do montażu i utrzymania
oznakowania pionowego dróg. Projekt koncepcyjno – funkcjonalny,
– Solar Company
S.A. – Kinga Grabowska, za pracę Strefy.
Firma Solar Company S.A. postawnowiła ze
swojej strony wyróżnić dodatkowo dwie osoby:
– Krzysztof Wojtukiewicz, za pracę Lapsum
hominis,
– Jovanna Vujović, za pracę
Befriending the Abyss: Transference and Repetition in an Art Practice as an
Instrument of Overcoming the Existential Void
W VI edycji konkursu na najlepszą prace teoretyczną – magisterską im. prof. A. Kępińskiej nagrody otrzymali:
Nagroda Główna:
– Adrian Szwarc, za pracę Wybrane zagadnienia
popkultury japońskiej wobec sztuki „po internecie”,
Wyróżnienie:
– Wojciech Iłenda, za pracę Dlaczego tracimy grunt
pod nogami? (Nie)stabilność jako strategia artystyczna w wybranych pracach Carla
Andre, Jana Berdyszaka i Karoliny Komasy,
– Aleksander Radziszewski, za pracę Gdzie ci
mężczyźni? Męskości w polskiej sztuce współczesnej.
Wystawa towarzysząca
/ Obszary Sztuki
Artyści:
Andrzej Bobrowski, Agnieszka Maćkowiak, Milena Hościłło, Maciej Kurak, Radosław
Włodarski, Maciej Kozłowski, Ula Szkudlarek, Martyna Pakuła, Piotr Szurek, Maryna
Mazur, Aleksandra Kosior, Stefan Ficner, Maksymilian Skorwider, Dorota Jonkajtis,
Grzegorz Nowicki, Krzysztof Balcerowiak, Michał Tatarkiewicz, Witold Modrzejewski,
Jarosław Janas, Tomasz Jurek, Piotr Macha, Jakub Czyszczoń, Zbigniew Taszycki,
Sławomir Toman, (prace dzięki uprzejmości ABC Gallery) Monika Pich, Oskar Dawicki
(prace dzięki uprzejmości Galerii Raster, Warszawa) Mariusz Libel, Twożywo, Łukasz
Wyśmierski
Czas trwania:
21.05–19.07.2020
Lokalizacja:
Galeria Duża Scena UAP, ul. Wodna 24
Kurator:
Maciej Kurak
Obszary Sztuki |
Wystawa zbiorowa
Przez cały XX wiek sztuka łączyła różne przestrzenie medialne w obrębie własnej aktywności, jak i anektowała inne obszary życia społecznego (politykę, naukę, edukację). Wielokierunkowe dyskusje uwzględniające problemy bieżące, zbliżały sztukę do codzienności, oddalając ją tym samym od elitarności[1] i ekskluzywności.
Zjawisko profesjonalizacji sztuki[2] paradoksalnie skutkuje tym, że szanowane jest jedynie przez niewielką grupę osób zainteresowanych wyłącznie to, co sami tworzą. Silnie kształtująca się kultura masowa, na którą szczególny wpływ miał rozwój przemysłowy, spowodowała odpływ ludności do miast. Wykształciła się średnia klasa społeczna, która charakteryzowała się przeciętnością, a czas wolny[3] od pracy wypełniała łatwą i powszechnie dostępną kulturą. Rozwój technologiczny wymuszał odpowiednią organizację pracy i rzutował na nowe zachowania społeczne. Rozwijająca się kultura industrialna wspomagała system ekonomiczny narzucając społeczeństwu wartości, które wywodziły się nie tylko z samej organizacji pracy (tayloryzm), ale z faworyzowania kultury praktyczności, wydajności oraz systematyzacji i specyfiki poszczególnych aktywności, w tym również sztuki. Klasyfikowanie społecznych aktywności tłumaczyło profesjonalizację dziedzin i miało oparcie w racjonalizmie światopoglądowym, który kierował się tym co prawdziwe, dobre i słuszne. Teoria społeczna „zgodna z rozumem” „… jest z istoty : podporządkowuje społeczeństwo idei krytyki teoretycznej i praktycznej, pozytywnej i negatywnej”[4]. Stymulowana jest przez jednostkę, na którą wpływ wywiera m.in. sytuacja bytowa i grupę społeczną podporządkowaną produkcji i aktualnemu stanowi sił wytwórczych. Z tego względu „nigdy z samego faktu czy celu nie wynika konieczność ich uznania, gdyż wszelkie uznanie musi być poprzedzone przez swobodne rozpoznanie obiektu uznanego jako zgodnego z rozumem”[5]. Ogromny wpływ na poszczególne dziedziny życia wywierała ekonomia wspierana przez system gospodarczy oparty na akumulacji kapitału. Rozwarstwienie w obrębie kultury podzieliło ją na wysoką i niską, ale nie utrudniało rozwijania się każdej z niej osobno, w granicach zaakceptowanego porządku społecznego.
W obszarze kultury popularnej (w XIX i XX wieku) wykształciły się łatwe w odbiorze gatunki literackie, muzyczne, plastyczne, które początkowo uznawane były za bezwartościowe – pozbawione głębszych treści. Sensację, romans, wodewil, jazz, komiks, charakteryzowała transparentność i prostota przekazu z powodu komercyjnych pobudek.
W tym czasie sztuka stojąc w opozycji do kultury masowej skupiała się na własnym świecie (Artworld). Skoncentrowana na problemach „wewnętrznych” (sztuka dla sztuki) sprzeciwiała się infantylizacji, uważając tę cechę za degradującą pozytywne wartości. Zjawisko „deartyzacji sztuki” rozpoczęło się w czasach awangardy i miało „obudzić widza z estetycznej drzemki, którą utożsamia [się] z postawą konformistyczną”[6] i konsumpcyjną. Sztuka jednak wciąż wtapiała się w rynek w inny sposób, wytwarzając przedmioty artystyczne dedykowane osobom zamożnym, które mają potrzebę posiadania rzeczy wyjątkowych, wykraczających poza przeciętność. „Nie stoi przy tym na przeszkodzie to, że sztuka zdeartyzowana, inaczej niż gładkie, ładne i przyjemne produkty przemysłu kulturowego, nie daje się po prostu konsumować. W myśl zasady, że, zostaje ona do niego włączona okrężną drogą”[7]. Sztukę XX wieku traktowano „jako odrębną dziedzinę, która nie posiadała żadnych związków z uwarunkowaniami społecznymi i do której dostęp mają jedynie osoby dysponujące wystarczająco dużą ilością czasu wolnego i otwartą, niezaprzątniętą sprawami życia doczesnego głową”[8]. Prezentowana była tylko w miejscach do tego przeznaczonych (galerie, muzea, miejsca prezentacji–targi, sale wystawowe). Stąd też w sztuce awangardowej dążenie do zrealizowania utopijnej idei wolności, związanej z likwidacją bariery oddzielającej sztukę od życia, uważa się za „niezrealizowany do końca projekt”.
Obecnie sztuka w kontekście codzienności realnie oddziałuje na kulturę oraz występuje przeciw scjentystycznej wizji pokawałkowanego świata. Partycypacja sztuki w życiu nie wpływa na zanikanie najważniejszych cech emancypacyjnych (wyzwalających społeczeństwo ze stereotypów funkcjonowania) odpowiedzialnych za tworzenie nowych wzorców kultury, ale umożliwia wpisanie sztuki w codzienność i przeciwstawienie się kulturze masowej, która bazuje na standardach, schematach i grach utartymi kliszami. Realizacje artystyczne, które uczestniczą w rzeczywistości są najczęściej zaangażowane społecznie. Wytwarzają nowe sytuacje i modelują progresywne wzorce. Dzięki nim można doświadczyć „przekroczenia” schematów, które odpowiedzialne są za blokowanie rozwoju i ograniczają twórcze myślenie. Umiejscawianie sztuki bliżej życia czy też traktowanie rzeczywistości jako formy sztuki nie zawsze ma oddźwięk pozytywny. Przykładowo, artyści[9] chcąc być blisko polityki (zwłaszcza w czasie totalitaryzmów: stalinizm, faszyzm) manifestowali często swoje ideologiczne zaangażowanie, a ich prace nabierały wartości[10] propagandowej. Artystyczność w tym wypadku była wtórna i podporządkowana sposobom artykulacji odpowiedzialnym za przekazywanie treści. Niejednokrotnie sztuka włączając się w dyskusję z innymi dziedzinami stawała się wyłącznie dekoracją (rozrywką) uatrakcyjniającą rozważania czy teorie badawcze.
Istotnym zagadnieniem wynikającym z połączenia sztuki i życia jest uczestnictwo bądź anektowanie obszarów należących do kultury masowej. Język komunikacji wizualnej współtworzy tę powszechność. Charakteryzuje się uproszczeniami, skondensowanym przekazem i dąży do jak największej transparentności zawartych treści. Z jednej strony, transparentny przekaz jest łatwy i czytelny w odbiorze, z drugiej tworzy reżim ważności[11] wytwarzając presję na odbiorcy. Konstruowany przez twórcę przekaz o konkretnej treści w sposób jak najbardziej transparentny zakłada układ, który sprowadza odbiorcę do roli podporządkowanej – aktywność polega wyłącznie na przyswajaniu treści. W tego rodzaju komunikacie funkcjonują postawy aktywne (twórca) i pasywne (odbiorca). Układ „transparentnego komunikatu” faworyzuje nadawcę wymuszając na odbiorcy rozumienie i ogranicza jego udział w doświadczaniu. Taka forma komunikacji pozwala dystrybuować[12] informację, a transparentność w niej zawarta sprzyja uprzedmiotawianiu odbiorcy i traktowaniu go standardowo, a nie indywidualnie. „Komunikacja wydarza się dzięki temu, że używa zamkniętych pojęć i do nich się tylko sprowadza. W ten sposób (…)nie można powiedzieć niczego doniosłego, niczego czego byśmy już nie wiedzieli (…) można powiedzieć, że poprzez komunikację niczego się nie komunikuje”. Odbiorca przyjmując[13] postawę aktywną uzmysławia, że patrzenie jest formą działania, a interpretacja umożliwia zaistnienie zmian i rekonfiguracje. „Emancypacja zaczyna się od przeciwnej zasady, od zasady równości. Zaczyna się, kiedy odrzucimy przeciwieństwo patrzenia i działania, rozumiejąc, że dystrybucja tego, co widziane, sama jest częścią konfiguracji panowania i poddaństwa. Zaczyna się, kiedy uświadomimy sobie, że patrzenie także jest formą działania…”.[14] Sztuka chcąc uczestniczyć w życiu publicznym, wchodzi w interakcję z otoczeniem i wykorzystuje dyskusję z kulturą masową, jednak nie podporządkowuje się regułom kultury popularnej . Konstruując nowe wzorce nie jest do końca czytelna dla odbiorcy, gdyż zaprzecza standardom widzenia. Próba wprowadzenia alternatywnych twórczych myśli często rodzi konflikt społeczny, gdyżzaprzecza powszechnemu przekonaniu, że „wolno pokazywać cokolwiek, byle nie przygnębiało to i nie urażało odbiorców i nic poza tym. Poprawne standardy życia wyłączają sztukę(…) Bo sztuka musi odbiegać od przyjętych tj. obiegowych poglądów moralnych i estetycznych, w każdym razie takich, jakie istnieją w umyśle odbiorców”. Właściwym celem sztuki jest wspomaganie komunikacji i[15] umożliwienie zaistnienia nowym formom przekazu. Chroni społeczeństwo przed popadaniem w nawyki i uprzedzenia. Prace prezentowane na wystawie Obszary sztuki nawiązują do komunikacji wizualnej i wykorzystują język kultury masowej. Wchodzą w relacje z powszechnymi środkami przekazu, odnosząc się do codzienności, również sztuki 1:1 czy realizmu materialnego. Korzystają z języka kultury masowej dekonstruując przekaz i[16] przesuwają „punkt ciężkości, który zawiera się w nich samych, a nie w relacji do tego, co obrazowane”. Powiązane z kulturą popularną nie są nastawione na proste komunikowanie, ale[17] koncentrują się na wieloaspektowym przekazie. Prace odsyłają nas do języka komunikacji i kultury mass mediów. W oparciu o te wartości dokonują rewizji zasad tworzenia przekazu w sztuce, ujawniając często niedostrzegalne mechanizmy działania systemów. Pełniąc rolę medium, pośrednika zwracają uwagę na problemy współczesnego funkcjonowania jednostki w społeczeństwie. Twórcy prac wykorzystują elementy przeniesione z kultury popularnej, które następnie subtelnie modyfikują, dodają nowe elementy, tworząc alternatywne układy i przestrzenie. Są w opozycji do kultury opresyjnej, usystematyzowanej, jednorodnej opartej na komercyjnym podejściu. Prezentowane prace to kompozycje wieloelementowe, a każdy element współtworzy całość w kontekście przestrzennym, znaczeniowym i kulturowym.[18]
W nawiązaniu do deweyowskiej teorii autorzy prac skupiają się na jakości postrzegania, co charakterystyczne jest w doświadczaniu sztuki. Dystansują się wobec rozpoznania charakterystycznego dla komunikatu funkcjonującego w kulturze masowej. Rozpoznanie to identyfikacja rzeczy, która bazuje na powierzchownym doświadczaniu (po rozpoznaniu proces identyfikowania zostaje przerwany). Rozpoznanie, ze względu swoja pobieżność, pomija istotne elementy przedmiotu (dzieła sztuki), które współtworzą treść np. sposób ekspozycji, materiały z których wykonane są prace, kontekst przestrzenny. W sytuacji, gdy przedstawiana rzecz jest uproszczona, sprowadzona do abstrakcji, bez szczegółów np. znak drogowy rozpoznanie zachodzi najsilniej. Komunikat bazujący na rozpoznaniu dostarcza informację umasowioną, łatwą w odbiorze.
Postrzeganie w stosunku do rozpoznania umożliwia uzyskanie większego bogactwa jakościowo–znaczeniowego dzieła, co pozwala wydobyć jego cechy jednostkowe. W konsekwencji postrzeganie umożliwia odbiorcy nabrać dystansu do rzeczywistości, wyzwala alternatywne refleksje. Pozwala „(myśleniem jakościowym) charakterystycznym dla estetycznej percepcji” przezwyciężyć współczesną dominację abstrakcyjnego myślenia, które wykorzystywane jest w procesie pomnażania kapitału i w tej formie współtworzy kulturę masową.
[1] W XX wieku duża liczba artystów przyczyniła się do mieszania kultury
wysokiej i niskiej, najbardziej znaczącą rolę odegrał Marcel Duchamp.
[2] Sztuka jako wyspecjalizowana dziedzina traktowana jest jako element
rozczłonkowanej rzeczywistości. Obejmuje ściśle określony fragment
aktywności ludzkiej, o mniejszym znaczeniu niż nauka. W konsekwencji
sprowadzona zostaje do rozrywki, dodatku lub zbytku.
[3] „Po 1919 roku w
większości krajów europejskich, przy aktywnym udziale Międzynarodowego Biura
Pracy, ośmiogodzinny dzień pracy wprowadzono na mocy prawa, zapisując to
w umowach o pracę(…) Problem wolnego czasu został naprawdę stworzony dopiero
przez fakt, że wielka warstwa robotników, głównie przemysłowych, otrzymała
do dyspozycji pewną ilość wolnych godzin”. Andries Sternheim, Przyczynek do
problemu organizacji czasu wolnego, [w:] Szkoła Frankfurcka, tom I, Kolegium
Otryckie, Warszawa 1985, str. 181.
[4] Herbert Marcuse, Totalitarna
koncepcja państwa, [w:] Szkoła Frankfurcka, tom I, część druga, Kolegium
Otryckie, Warszawa 1985, str. 389.
[5] Ibidem, str. 389
[6] Rafał
Czekaj, Krytyczna teoria sztuki Theodora W. Adorna, UNIVERSITAS,
Kraków 2006, str. 62.
[7] Rafał Czekaj, Krytyczna teoria sztuki Theodora
W. Adorna, UNIVERSITAS, Kraków 2006. Cyt. wew. Theodor W. Adorno I
M. Horkheimer Dialektyka oświecenia, s. 150.
[8] Sebastian Stankiewicz,
Estetyka pragmatyczna – projekt otwarty, UNIVERSITAS, Kraków 2012, str. 54.
[9] Dotyczy to realizacji wywodzących się z estetyki J. Deweya,
w której jedna z zasadniczych tez mówi, że sztuka jest związana nie tyle z
przedmiotem, ale z doświadczeniem (m.in.: sztuka 1:1 przedstawiona przez
Stephana Wrighta w: Stephen Wright, W stronę leksykonu użytkownika, Fundacja
Bęc Zmiana, Warszawa 2013, realizm materialny – opracowanie w przygotowaniu
red. Maciej Kurak).
[10] Wg np. Theodora W. Adorna nie ma sztuki, która
byłaby pozbawiona ideologii. Nawet tzw. „sztuka dla sztuki”, która sytuuje
się w opozycji do społeczeństwa i tak uczestniczy w rynkowym obiegu –
funkcjonuje zgodnie z pewną ideologią.
[11] Reżim ważności polega na
faworyzowaniu twórcy i podporządkowywaniu odbiorcy: „Widza lekceważy się
zwykle dlatego, że nic nie robi, podczas gdy aktorzy na scenie – lub
robotnicy na zewnątrz – robią coś przy użyciu swych ciał”. Jacques Rancière,
Wyemancypowany widz, [w:] kwartalnik Krytyka Polityczna nr 13,
Warszawa 2007, str. 316.
[12] W opozycji do komunikatu w sztuce odbiorca
jest aktywny. „Wytwory sztuki – świątynie, obrazy, rzeźby, wiersze – to
jeszcze nie dzieła sztuki. Dzieła powstaje, kiedy człowiek współdziała z
wytworem w taki sposób, że prowadzi to do doświadczenia…” John Dewey, Sztuka
jako doświadczenie, Ossolineum, Warszawa 1975, str. 261.
[13] Rafał
Czekaj Krytyczna teoria sztuki Theodora W. Adorna, UNIVERSITAS, Kraków 2013,
str. 77.
[14] Jacques Rancière, Wyemancypowany widz, [w:] kwartalnik
Krytyka Polityczna nr 13, Warszawa 2007, str. 316.
[15] Ernest van den
Haag, Szczęścia i nieszczęścia nie umiemy mierzyć, [w:] Kultura masowa,
wydanie drugie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002, str. 86.
[16]
Sztuka 1:1 definiowana przez Stephana Wrighta i realizm materialny według
mojej teorii opierają się na kreowaniu rzeczywistości, niwelując w ten
sposób opozycję między sztuką a życiem.
[17] Rafał Czekaj, Krytyczna
teoria sztuki Theodora W. Adorno, UNIVERSITAS, Kraków 2013, str. 47.
[18] Nawiązanie do Johna Deweya, Sztuka jako doświadczenie, Ossolineum,
Kraków 2016.
[19] Krystyna Wilkoszewska, Sztuka jako rytm życia.
Rekonstrukcja filozofii sztuki Johna Deweya, UNIVERSITAS, Kraków 2003,
str. 168.
Galeria zdjęć / Obszary Sztuki
Galeria
edycja 39
Galeria zdjęć / 39
Wideo wernisażu wystawy głównej